lördag 14 juli 2012

Yoko Ono och en ny klänning.




































För några dagar sedan var jag och min vän Sara på Moderna Museet och såg Yoko Onos utställning Grapefruit. Utställningen byggde i första hand på en bok med instruktioner hon gjorde på sextiotalet. Tyvärr blev jag inte så imponerad, en stor del av utställningen kändes som att man likaväl hade kunnat ta del av hemma vid datorn. Det var lite synd, för jag hade höga förväntningar. Jag var på Yoko Onos utställning på Kulturhuset för några år sen, och den var bland det bästa jag sett i konstväg. Flera konstverk var interaktiva aktiviteter för besökarna, där man fick flytta runt saker, peta på saker, ta hem saker... Jag älskar sånt. Denna utställning var för mycket tittande för mig. En del instruktioner tyckte jag dock mycket om, som den här ovan.



(Yoko Ono and a new dress.
A few days ago me and my friend Sara made a visit at The Museum och Modern Art here in Stockholm, to see Yoko Ono's exhibition Grapefruit. The exhibition was mostly based on a book with instructions Yoko Ono made in the 60s. Sadly it didn't make me to thrilled. A great part of the exhibition made me feel like I could have taken part of it by looking at it at home on my computer. That was sad, because my expectations were high. I went to see Yoko Ono's exhibition at Kulturhuset in Stockholm a couple of years ago, that was some of the best art I've ever taken part of. Many of the works of art was interactive activities for the visitors, were you could move around things, touch things, bring things home... I love that kind of stuff. This exhibition was to much looking for me. Some of the instructions I really like though, like this one on the photo above.)






































Vi gick runt på museets övriga utställningar också. Det var inte mycket som fångade mig, men denna tavla av Yves Klein tycker jag verkligen om.



(We took a stroll in the other exhibitions at the museum too. Not much caught my eye, but this painting by Yves Klein I really like.)






































Efteråt gick vi till Gamla stan och åt glass. Detta är min nya åskmolnsklänning som jag köpte på loppis förra helgen! Lång, tunn och skir och i tre blåa nyanser, jag älskar den. Dessutom var den sådär härligt billig.


(Afterwards we went to Old Town for an ice-cream. This is my new thundercloud coloured dress that I bought at a flea market last weekend! Long, light and airy and in three kinds of blue, I love it. And it was really cheap too.)





































Linnejackan köpte jag vid samma tillfälle. Den kostade också bara en liten slant.


(I bought this linen jacket at the same time. It also just cost me a little coin.)





































Även om utställningen fick ett ljummet betyg var dagen ändå väldigt lyckad. Det bästa var att träffa Sara! Vi har inte setts ordentligt på fyra år, är det inte fantastiskt när man bara kan ses och plocka upp trådarna?


(Even if my feeling for the exhibition was lukewarm, it was a very good day. The best part about it was seeing Sara! We haven't really seen eachother for four years, isn't it great when you can meet up and just pick up the threads?)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3