söndag 13 maj 2012

De sista stygnen och ett klassiskt fusk.





















Idag sydde jag de sista stygnen på dalaklänningen! Men jag ska erkänna att jag faktiskt använt den två gånger redan, trots att den inte var klar. Detta genom detta klassiska fusk:


(Today I sewed the last stitch on my dala-dress! But I'll admit that I've actually used it twice already, even though it was not finished. I used this classic cheat: )























Tejp! är det fler än jag som upplevt känslan av att man bara måste ha på sig ett plagg fast det inte riktigt är färdigt än? lösningen heter tejp! Detta lärde jag mig när jag var 15 och var utklädd i lajv- (levande rollspel) kläder på Skokloster medeltidsmarknad och min klänningsfåll föll ner. Vad gjorde man i ett sånt läge? jo, fram med silvertejpsrullen och shwop shwop så satt fållen uppe igen. Klänningen fick dessutom ett väldigt fint fall av tyngden. Men nu är som sagt synderna sonade på dalaklänningen, jag har fållat den ordentligt och tvättat den. Nu hänger den på tork. Den blev jättefin, jag ska visa sen. Just det ja, jag måste bara berätta en rolig sak som hände ikväll också: Jag var och såg Midnight in Paris på Årsta kvartersbio, och när jag var på väg ut blev jag stannad av en tant som sa att jag var "lik den vackra flickan i filmen". Vilken fin komplimang! alla som är förtjusta i Woody Allen/Owen Wilson/Paris/20-talet/filmer man får en varm känsla i magen av/bra musik/fina kläder borde verkligen se den!


(Sellotape! Is there anybody else than me that have experienced the feeling that you just have to wear a garment though it is not quite ready yet? The solution is called tape! I learned this when I was 15 and was dressed in larp (live action role-playing game) clothing at Skokloster medieval market and my hem fell down. What to do? Bring out with duct tape roll! shwop shwop and the hem was up again. The weight also made the dress fall very nicely. But now, as I said, the sins with the dala-dress are atoned for, I have hemmed it thoroughly and washed it. Now I'm waiting for it to dry. It turned out really nice, I'll show you later. Oh yeah, I just have to tell you a funny thing that happened to me tonight: I went to see Midnight in Paris at our local cinema, and when I was leaving I was stopped by an old lady who said I was looking "like the beautiful girl in the movie." What a nice compliment! everyone who are fond of Woody Allen/Owen Wilson/Paris/the 20s/movies that give you a warm feeling in the stomach/good music/nice clothes should really see it!)

1 kommentar:

  1. Haha, that's a good idea, I normally used safety pins, but they are not as invisible. :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3