torsdag 17 maj 2012

Gårdagens fynd.





















Igår var jag och mamma på fyndartåg i Kyrkans secondhand i Täby.


(Yesterday's findings.
Yesterday mom and me went to the Church's thriftstore in Täby.)
























Jag köpte en vacker spets som jag tänkte ha att dekorera saker med. Kanske ett plagg eller brev. Jag brukar försöka köpa på mig sånt här när jag hittar det billigt, för jag tänker att om man har mycket hemma är det lättare att få det att bli av att använda det. Har man bara någon eller ett par fina bitar är det mycket svårare att använda upp dem tycker jag.


(I bought a beautiful lace that I'm going to use as a decoration for something. Maybe for a piece of clothing or a letter. I usually try to buy this stuff whenever I find it cheap, because when you've got a lot of it at home, it is easier to get to using it. If you have only one or two fine pieces, it is much more difficult to use them, I think.)
























Jag hittade även det här fina bruna sammetsbandet. Det ska jag ha som skärp till klänningar, det tror jag blir fint.


(I also found this brown velvet ribbon. I'll use it as a belts to dresses, I think that will look nice.)
























Sen hittade jag en sån här som jag har velat ha i evigheter. - Vilken liten soppslev! sa Kalle när jag kom hem. Det är ingen soppslev, sa jag, det är en vaniljsåsslev!


(Then I found something that I've wanted for ages. - What a small soup ladle! Charlie said when I came home. It's not a soup ladle, I said, it's a ladle for vanilla sauce!)
 





































Och sen hittade jag denna pärla! jag har letat efter knoppar att göra en knoppbräda av till vår hall jättelänge, men de har varit svåra att få tag på. Nu hittade mamma en färdig åt mig, dessutom med rätt mått! hurra! Den ska jag slipa och sen måla blå så att den matchar in i vår hall där mycket annat är blått. Det känns allt i kroppen att loppis-säsongen börjar nu, yeihoo!



(And then I found this gem! I've been looking for knobs to make a knob board to our hall for ages, but they have been difficult to find. Now mom found this ready-made one for me, also with the right size! hurray! I going to grind it and then paint it blue to match our hall where many other things are blue. I can really feel in my body that the flea market season begins now, yeihoo!)



3 kommentarer:

  1. vilka fina saker! vad bra att du har en vaniljsåsslev nu, kan det motivera ännu mer pajbak kanske? den igår var så himla god!! btw, jag tror att det är megaloppis i bagis nästa lördag, vill du gå?

    SvaraRadera
  2. Åh den kyrkloppisen i Täby har jag hört talas om! Det ska vara ett bra fyndställe har jag hört. Visst är det loppisen som bara är öppen bara ibland, såsom onsdag-eftermiddagar? Jag tycker också att det är bra att ha mycket pysselmaterial hemma, såsom spetsar. Jag tänker att det är lite som att när man målar- då behöver man många färger i sin palett så att säga. Kram!

    SvaraRadera
  3. Moffi: Ja, mer pajbak! så grym grej att ha i köket tycker jag! Nästa lördag = Täby Galopp-premiär! häng med dit alt turné?


    Sara: Ja, precis! Onsdagseftermiddagar och lördagar mitt på dagen har de öppet :) Det är stort och man kan hitta mycket fint där! Kram!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3