torsdag 2 december 2010

Lucka 2: Jultvätt.


Andra december: Jultvätten sker tidigt.



Tänk vad mycket som har hänt på tvättfronten bara de senaste 70 åren. Förr när man inte hade samma möjligheter att tvätta så fort något blev smutsigt var man tvungen att vara både betydligt mycket smartare och mer ekonomisk i sin användning av både kläder och textilier. Nuförtiden har det blivit lite av ett slit&släng-samhälle även på tvättfronten. Saker behöver inte hålla lika länge nu som förr, då man inte hade samma möjligheter att skaffa nytt när det gamla blev slitet. För att hedra gamla tiders rejäla tag tänkte jag idag ta rejäla tag med min stackars köksmatta. När jag köpte den visste jag att det egentligen var dödsdömt att ha en ljus matta i köket, som dessutom har ett tvättråd där det står 30°, men jag kunde inte motstå den. När den blev smutsig på ena sidan vände jag helt sonika på den. Nu är den väldigt smutsig på båda sidorna, och nu får jag stå mitt kast.



Utrustad med en gammal diskborste och Tabort fläckspray som har räddat mig ur många knipor tog jag mig an den stackars mattan.


Jag la mattan på diskbänken i tvättstugan och sprayade alla fläckar med Tabort. Sen hällde jag på varmt vatten och skrubbade fläckarna en bra stund. När det var klart vände jag på mattan och gjorde samma sak på andra sidan.




Sen la jag in den i tvättmaskinen, och tvättade den tvättrådet till trots i 40°. Allt annat var uteslutet vid den smutsighetsgraden.



Voila! Den blev jättefin och faktiskt väldigt ren. Det lönar sig att anstränga sig ibland om man vill att det ska bli fint. Min ansträngning går dock inte en enda liten bit upp mot mammas mormors ansträngning. Hon tvättade sin tvätt i älven hon.


Jag sänder henne en liten tanke och tar mig en kopp te på min numera väldigt rena matta. Det är bra fint det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3