torsdag 16 december 2010

Lucka 16: Stora julbaket.


Sextonde december: Tid för stora julbaket.



Idag i kalendern står det "tid för stora julbaket". Jag tror dock inte att den som egentligen är ämnad att följa denna kalender är heltidsstudent, för på den här lilla heltidsstudentens schema står det idag "inte tid för stora julbaket". Tyvärr. Men jag drömmer om läfsorna som Kalle och jag brukar göra ibland, de är bra fina. Jag har skrivit receptet här förut, fast det var så längesen att jag lika gärna kan göra det igen. Och ni som har tid: ha ett riktigt härligt julbak idag!


Läfsor
ca 8 stycken, ugnstemperatur ca 275°

50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 1/2 tsk salt
2 msk sirap
1 tsk stött fänkål
12 dl rågsikt

Smält smöret, häll sedan i mjölken och värm till 37°. Smula ner jästen i degbunken, häll sedan över en del av degvätskan och rör ut jästen tills den löst sig. Häll i resten av degvätskan, samt salt och fänkål. Häll i sirapen och nästan allt mjölet och arbeta degen en stund. Låt den jäsa i en halvtimme i bunken.

Dela degen i åtta bitar och forma till centimetertjocka kakor. Lägg på plåt, nagga dem med en gaffel och sätt in dem i ugnen i ca fem minuter. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3