torsdag 30 september 2010

Utflykt: Polismuseet.


Idag besökte Kalle och jag Polismuseet.



Våra stolta springare stod och kramades medan de väntade på oss.


Jag var arg och Kalle var blyg.


Polismuseet har jättestora garderober som man kan låna om man vill. Det tycker jag var fint.


Och så fick man prova en polisjacka! Jag tror jag skulle passa som polis.


På själva museet fanns en massa montrar med fakta om polisens arbete. Man kunde se hur man får fram fingeravtryck och hur man gör en gärningsmannaprofil, och dessutom fanns många rätt otäcka montrar med riktiga tillhyggen och bevismaterial från riktiga brott, tex. ljuddämparen från Knutbymordet och Anna Lindhs mördares keps. Väldigt läskigt.



Man kunde lyssna på polislåtar. Vi lyssnade på Cornelis och Nationalteatern.



Sen hittade vi ett arkadspel som inte var så realistiskt.



Det var väl för att man skulle lära sig skjuta ordentligt.



Kalle var väldigt bra på att skjuta.



Det fanns många filmer man kunde titta på också, bland annat en med Göran! Göran är min farbrors polisjobbarkompis och jättetrevlig. Han ansvarar för HBT-frågor på söder.


Det fanns även en polisbil man kunde provsitta samt ett ritbord där man kunde rita framtidens poliskläder. Polismuseet var trevligt, men det fanns inte jättemycket att göra. Men att få se gamla (vissa var från början av 1800-talet) och nya mordvapen fick det att kittla riktigt obehagligt i magen. Och det är ju ändå polismuseet liksom. Poliser är bra fina.

Polismuseet ligger på Museivägen 7 vid Gärdet i Stockholm och har öppet
tisdag-fredag 12-17 och lördag-söndag 11-17.

Barn och ungdomar under 19 år har fri entré, för studenter och pensionärer kostar det 40 och för vanliga vuxna kostar det 60. Poliser går in gratis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3