torsdag 30 september 2010

En pysselskörd som heter duga.


Igår var mamma och jag på Röda Korset som jag skrev om, de skulle flytta och reade ut sina lager. Det här är mammas och min gemensamma skörd.



Mamma hittade en massa fina garner som ska stickas ihop till Barbiedockskläder. Hon hittade också fina band att dekorera dem med och små små knappar som satt i ett ljuvligt gammalt knappbrev.



Det här röd- och vitrutiga tyget kostade en tia. Jag tänkte att jag ska sy en kjol av det, det kommer kännas lantligt och fint i vinter. Nystanen med rött och vitt bomullsgarn kostade en femma styck, bomullsgarn kan man verkligen använda till vad som helst. Den stora rullen vet jag inte riktigt vad jag ska ha till. Det är en ganska tunn tråd som man enligt en av Röda korsetdamerna använder när man väver servetter och liknande. Jag har ju inte tillgång till någon vävstol, så det är ju tyvärr lite uteslutet för min del. Men fina trådar är ju är bra att ha.



Det här är tunn vit väldigt mjuk bomull. Jag köpte tre bitar på vardera 3x3 meter. Och varje bit kostade en tia. OM jag blev glad! Jag planerar att göra klänningar och tröjor med lager på lager, och även färga tyget och sy lager på lager i olika färger. Jag tänker
mig att om man doppar olika lager efter varandra i samma färgbad borde de man doppar sist bli mindre mättade på färg, då borde man få en väldigt fin lager på lager-effekt. Åh, jag kan inte vänta med att få börja!




Knappbreven var lika ljuvliga som knapparna. De här kostade en krona styck.



Det gråa bandet kostade en krona metern, men när jag började mäta upp det fick Röda kors-damen en plågad min och sa att jag inte behövde mäta upp hela utan att vi kunde säga att det var tio meter. Tio kronor för den alltså. Väldigt användbart band det där, man kan kanta saker eller använda det som handtag eller till att göra kort och grejer. Jag gillar speciellt att jag fick med rullen den satt på, det ger en sån underbar känsla av sybehörsaffär. Blixtlåset kostade tre kronor, och jag tänkte att blixtlås är bra att ha. Kanske i ryggen eller sidan på någon av tröjorna eller klänningarna. Knapparna vet jag inte riktigt vad jag ska göra av, men det känns inspirerande att ha grejer hemma. Och de kostade en krona per hög.



Jag insåg efter ett tag att jag matchinghandlade. Mycket vitt blev det. Men dessa vackra vita band var svåra att motstå när de kostade bara en krona styck. Det bredare bandet sa mamma att man brukade ha till baksidan när man gjorde ringingar och fållar, det vore roligt att prova. Det kan också bli en fin detalj på framsidan på något plagg av det vita tyget. Det smalare bandet är perfekt till handdukshängare och liknande, mycket bra för mig som har några handdukar som tappat sina hängare och ligger och väntar på bättre tider. Tråden på rullen är lintråd, helt underbar. Den tänkte jag ha till att knyta upp växter och sånt, men också att ha som snöre på paket och liknande.

Mycket inspirerande att fylla på pysselförråden inför hösten!
Och med gamla grejer också, det tycker jag är allra mest inspirerande.

2 kommentarer:

  1. Visst är de! Jag blir verkligen jätteinspirerad! Och när det är så billigt blir det ju en fest liksom :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3