söndag 5 september 2010

Plommonmarmelad med mandel och kanel.






Skillnaden på marmelad och sylt är att marmelad är lite hårdare. Detta beror på att marmeladen oftast görs på frukter, medan sylt oftast görs på bär, och frukter i allmänhet är mer rika på pektin än bär. Pektin är naturens eget geleringsmedel. Om man vill göra marmelad på bär kan man bara tillsätta lite extra pektin, och vill man göra sylt på frukt kan man tillsätta lite extra vatten för att göra konsistensen lättare, lätt som en plätt. Den här plommonmarmeladen blev väldigt god. Jag hittade grundreceptet på Danisco Sugars hemsida (som finns att hitta här). Det är en väldigt bra hemsida med mycket information och många intressanta recept. I receptet på plommonmarmelad rekommenderade de dock 1-2 tesked kanel, men jag kan säga att en halv tesked räcker gott och väl om man fortfarande vill känna plommonsmaken. Och det vill man ju. Hur man skållar plommon gjorde jag ett inlägg om här. Lycka till!


Plommonmarmelad med mandel och kanel

Ca 3 något mindre burkar

1 kg plommon
1 paket syltsocker 1+3
0.5 tsk kanel
22 hackade mandlar

Skölj, skålla och kärna ur plommonen, skär dem sedan i mindre bitar. Häll i bitarna i en kastrull och blanda i syltsockret och kanel. Låt koka upp och sedan koka i tre minuter, rör hela tiden. Häll i de hackade mandlarna och häll sedan upp sylten på rena och ugnsvärmda burkar.

4 kommentarer:

  1. Sv: Visst var hon vis? Det är precis så jag vill leva mitt liv ... Precis så jag tror att fler människor borde leva sitt liv!

    SvaraRadera
  2. det ser jättegott ut!!! vad gott med mandel o kanel!

    SvaraRadera
  3. Ja, det blev gott! får se vad du tycker sen! :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3