söndag 5 september 2010

Förarbete: Att skålla plommon.



När man ska göra plommonmarmelad bör man skålla plommonen för att slippa små beska skalbitar i marmeladen. Att skålla något är att lägga det i kokande vatten för att ta bort skalet. När man skållar plommon räcker det med att lägga dem i vatten i 30 sekunder och sen skära ett litet snitt i skalet, då är det lätt att dra bort det. Jag lät dem ligga och ånga av sig lite i en sil innan jag började ta i frukterna, de blir väldigt varma. Skållning av plommon doftar ljuvligt, passa på att smaka det uppvärmda fruktköttet också. Mums.

4 kommentarer:

  1. Äsch, de är inte alls beska!

    SvaraRadera
  2. Inte? :) Vad bra! De kanske ger lite tuggkararaktär? fast då missar man det roliga i att skålla dem. Tror det beror på sorten och hur hårda skal de har.

    SvaraRadera
  3. Klart godast om man tar med skalen

    SvaraRadera
  4. Skalen är beska på mina plommon. Nu ska jag testa att skålla!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3