fredag 16 mars 2012

Mormors chokladtårta.





















Igår var det två år sen min älskade lilla mormor dog. Jag tänkte lite extra på henne idag när jag gjorde hennes chokladtårta. Chokladtårtan brukade hon jämt göra när någon fyllde år, och det var alltid väldigt högtidligt att få en. Sedan några år tillbaka har jag tagit över tårtbaket, och jag tycker själv att jag börjar få till den rätt bra. Chokladkrämen är magisk och receptet som mormor uppfunnit själv är lite klurigt (och hemligt!). Idag gjorde jag tårtan till min yngste släkting: min underbare brorson som fyllde två år nyss. Det är fint att han också får vara med om en liten bit av mormor. När han blir äldre ska jag lära honom receptet. Jag tycker om den tanken, att mormor får fortsätta vara med genom oss. För hon är med när jag bakar tårtan, och hon är med när vi äter den. En väldigt älskad mormor och en väldigt älskad tårta.



(Grandmother's chocolate cake. 
Yesterday it was two years ago that my beloved grandmother died. I was thinking a little extra of her today when I made her chocolate cake. She always made it when someone had a birthday, and it was always very solemnly to get one. Some years ago I took over the cake-baking, and I myself think that I'm starting to get it pretty good. The chocolate cream is magical and the recipe that my grandmother invented herself is a bit tricky (and secret!). Today I made the cake for my youngest relative: my wonderful nephew who turned two the other week. It's nice that he too can take part of a small piece of our grandmother. When he gets older I will teach him the recipe. I like the idea that grandmother can continue to be with us. She is there when I bake the cake, and she is there when we eat it. A very beloved grandmother and a very beloved cake.)




4 kommentarer:

  1. vad den blev fin!! vad fint det var att ses igår också <3

    SvaraRadera
  2. Tack! :) Jaa, jättefint! som alltid <3

    SvaraRadera
  3. Vilken bra idé att fira och hedra sin mormor på detta sätt. Det ska jag inspireras av (min kära morfar är död).

    Så tänkte jag fråga om du äger ett exemplar av Jerusalem av Selma Lagerlöf? Jag håller nämligen på att sortera bland mina böcker och ska skänka bort en hel del. Då tänkte jag att jag skulle kunna ge Jerusalem till dig, om du inte har den.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, jag tycker också att det är fint. Mormor var liksom för bra för att inte fortsätta vara med på ett hörn, det är en fin tanke tycker jag.

    Men vad snällt av dig! jag har inte den, den skulle jag gärna ta över! rart att du tänkte på mig, tack :) kram!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3