tisdag 14 december 2010

Lucka 14: Julputs.


Fjortonde december: Putsning av koppar, tenn och mässing.



I dag står putsning av koppar, tenn och mässing på julschemat. Efter att ha letat igenom skåp och lådor fick jag dock inse att detta hushåll varken hushåller något alls av koppar, tenn eller mässing. Är det inte underligt? Nåväl, putsning av koppar står på schemat, så jag tänkte göra min egen variant på det och göra livet lite drägligare för mina koppar i skåpet. De har nämligen sen i februari fått trängas med fyra martiniglas och två vinglas som bara används när alla andra glas och muggar är odiskade (vilket inte hänt en enda gång sen Kalle kom in i bilden och började diska åt mig..). Nog för att det är lyxigt att dricka apelsinjuice i coctailglas, men de är stora och svårdiskade och tar mycket plats i skåpet, så nu är det dags att putsa till skåpplatsfördelningen lite!



Den här lådan har stått i ett hörn av mitt sovrum sen jag flyttade in för ett år sen. Den innehåller några av mina fina köksgrejer som jag fått efter mormor och som inte fått plats i skåpen. Nu ska de fram!



Den här fina karotten med lock är underbar att ha kräm eller kokta grönsaker i.



Jag är väldigt förtjust i den här skålen. Till kokt potatis till exempel, fint!



Tänk en god fromage eller pudding i den här!



Ett vackert men lite platskrävande uppläggningsfat..



..och ett lite mindre fat format som ett ägg.



Det här rara fatet är jag mycket förtjust i.



Och så den här fina kannan från Uppsala Ekeby: Vardag. Finfin!



Jag har saknat den!


Sådär. Lite omorganisering i skåpen och källarflytt för martiniglasen.
Allt gött får plats och skåpet kan andas ut.
Feng shuuiii.
Sweet life.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3