torsdag 11 november 2010

Min fantastiska hylla.


Nu ska jag berätta hur jag gjorde min fina hylla. Min pappa hade en fin ekbräda över som jag fick ta. Jag började med att mäta på väggen hur lång jag ville ha hyllan och sågade sedan av brädan i rätt längd.



Sen slipade jag den med en sån här slipmaskin. Jag lärde mig att det blir skarvar om man vänder på samma ställe hela tiden och att det blir ojämnt om man kör för länge på samma punkt.



Jag rundade hörnen genom att ställa plankan upp, tvinga fast den och sen köra med slipmaskinen över hörnen. Min pappa ville prompt hjälpa mig för att det skulle bli rakt, men jag ville inte släppa ifrån mig slipmaskinen utan ryckte bara undan den och upprepade "en god sås reder sig själv! en god sås reder sig själv!". Nåväl. Jag tror det är bra att prova själv. Det gör inget om det blir lite snett, man måste ju lära sig.



Ganska jämnt blev det ju dock. För att få kanterna rundade fräste vi dem..



..med en sån här. Med den var det skönt att vara två, om en drog framåt och en höll emot var det lättare att hålla den rakt. En god sås har en snäll pappa.



Efter lite (mycket) slipning med sandpapper blev hörnen och kanterna såhär fina!



När slipningen var klar och allt slipdamm noggrant avblåst var det dags att olja. Jag använde en olja som är köpt i en affär som säljer kökstillverkningsmaterial. Jag hällde generöst med olja direkt på träet och smetade ut den med en trasa. Hyllan fick sen stå en halvtimme och suga åt sig, sen torkade jag av det som inte gått in med en ren trasa. Vid oljning reser sig fibrerna i träet lite, så när det är helt torrt behöver man slipa lite med ett fint sandpapper. Hur många gånger man behöver olja beror på träet och hur mycket det suger åt sig, där får man känna sig fram. Min hylla behövde oljas tre gånger.



Konsolerna (udda stavning!) jag använde är från Ikea och kostar 15 kronor styck. De är i björk och något ljusare än hyllan som är ek. Såhär ser de ut när de är nya..



..och såhär ser de ut efter lite bearbetning. Jag var rätt noga med slipningen på konsolerna för att de skulle se lika arbetade ut som hyllan. Jag använde sandpapper till slipningen, och oljade sedan även konsolerna några gånger.



Och såhär blev det tjusiga resultatet!



Jag tycker om mjukheten i hörnen och kanterna, det var verkligen värt all slipning.



Jag tycker också att det blev väldigt fint med konsolerna, jag hade först tänkt ha tre men när min pappa och jag satte upp hyllan märkte vi att det blev finare med bara två. Och väggen var så hård att borra i så det sitter antagligen rätt stadigt redan nu.



Tada! Nu när jag ser hur hyllan sitter ska jag fylla på min tavelvägg lite mer.
Vad nöjd jag är, vad fint det blev!

4 kommentarer:

  1. Likelikelike! Verkligen superfin, Anna!

    SvaraRadera
  2. jättefint! haha, det är alltid roligast och mest spännande att göra sakerna själv tycker jag..:)
    och jag blev jättenyfiken på din bok, shakespeare? supertjock? var har du hittat den?

    SvaraRadera
  3. wow wow wow! vad det blev bra! måste få komma o kolla på riktigt!!!!

    SvaraRadera
  4. Tack snälla ni! :)

    (Och Emmie, jag skrev om Shakespearetegelstenen idag!)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3