lördag 30 oktober 2010

Mvh.

Jag läste det här i Magdalena Ribbings ettikettspalt på DNs hemsida, beträffande en fråga om hur man avslutar brev:



Klarar du att avstå från MVH eller mvh är det bra. MVH ska uttydas Med vänliga hälsningar, eller Med vänlig hälsning. Men orkar man inte skriva ut dessa tre enkla ord kan man lika gärna avstå från dem i förkortat skick. Att skriva en sådan vänlighetsfras i tre bokstäver är meningslöst. Jag brukar säga att det är som att vinka till någon, vilket också är menat som en vänlig gest, men inte bry sig om att lyfta vinkhanden från knähöjd.


Jag gillar Magdalena Ribbing. Inte bara för att hon ofta är väldigt rolig när hon svarar på frågor, utan även för att hon har en kulturbevarande funktion. Eller, kulturarvsbevarande funktion kanske till och med. Hon kan så mycket om allt ifrån korrekt klädsel vid olika tillfällen till hur man agerar värd eller värdinna och hur man bäst svarar på näsvisheter eller beter sig i svåra samtalssituationer. Hon är en riktig kunskapsbank. Jag tycker det är fint att gamla kunskaper som man inte har i sig automatiskt nu för tiden (t.ex att man inte ska kombinera slöja och fjädercoiffe vid bröllop) går att få tag på, bara genom att fråga någon som vet. I det här fallet är det Magdalena Ribbing som vet.
Här hittar man hennes spalt.

Med vänlig hälsning, (visst känns det milt? typ som en sval hand på ens panna)
Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3