tisdag 17 augusti 2010

Avkalkning.




Min tvättmaskin har uppfört sig lite sisådär på senaste tiden. Det har varit tvättmedelsflagor kvar på tvätten efter tvätt och jag har fått köra flera extra sköljningar för att få bort det, och ändå har tvätten inte alltid känts helt ren. Måhända är det min tvättmaskin som börjar komma till åren (jag vet inte ens hur gammal den är, men jag kan tänka mig att vi är ungefär jämnåriga). Mamma gav mig ett bra tips på en livsuppehållande insats: avkalkning. Om det har samlats för mycket kalk så kan maskinen ha svårare att ta upp tvättmedlet, och så kläggar allt igen. För att avkalka tvättmaskinen tar man tre påsar (90 gram) citronsyra och häller i tvättmedelsfacket, sen kör man ett vanligt tvättprogram på högsta möjliga temperatur (som brukar vara 95°). Förhoppningsvis hjälper det. Även kaffebryggare, vattenkokare och andra saker som det bildas kalkbeläggningar på mår bra av avkalkning då och då. Som en storstädning på insidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3