lördag 28 augusti 2010

Anne på Grönkulla.





I sommar har jag haft ett roligt läsprojekt: serien om Anne på Grönkulla. Jag läste första boken med stor behållning när jag var liten, men sen stannade det av efter halva andra boken då något annat i skolan kom emellan. Denna sommar har jag försökt få lite closure på gamla böcker jag råkat sluta mitt i av olika anledningar, så det var väldigt skönt att läsa klart även Vår vän Anne. Nu är jag nästan glad att jag inte läste hela serien då så att jag hade spänningen kvar nu, vilken serie! I de många många böckerna får man följa Anne som först kommer till Grönkulla som fosterbarn, går i skolan, går läroverket, arbetar som lärarinna i ett par år, går högskolan, gifter sig, skaffar sig en hel hög med underbara vänner av alla dess slag efter resans gång och så småningom också en hel hög med egna underbara ungar. Det är ett sånt underbart språk, så målande och rikt på både natur- och personbeskrivningar att det känns konstigt när man påminner sig själv om att man faktiskt aldrig varit på plats i Canada och sett hur allt sett ut. Anne själv är en underbar varelse, full av fantasi och med ett otroligt gott hjärta. Hon utvecklas under böckernas gång, men utvecklingen gör henne inte mindre bedårande. Man blir varm i hjärtat av att läsa den här serien, jag rekommenderar den. Åh vad jag rekommenderar den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3