tisdag 20 juli 2010

De godaste pannkakorna.







Pannkakor tycker jag mycket om. Det är glad mat, glad mat är bra mat. Nuförtiden köper Kalle och jag alltid ekologisk mjölk och ekologiska ägg, och jag tycker det känns på smaken. Det smakar gladare. Receptet kommer från mormors upplaga av Vår Kokbok och är för två personer. Det går alldeles utmärkt att dubbla. När jag lagar till bara till mig själv brukar jag halvera allt utom de tre äggen som då blir två.

Glada pannkakor

2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg
stor klick smör

Blanda mjölet och saltet i en bunke, häll därefter i hälften av mjölken och vispa tills alla klumpar är borta. Häll i resten av mjölken och sen äggen och vispa lite till. Smält smöret och häll ner det i smeten. Stek pannkakorna. Klart!


Till pannkakor är det väldigt gott med hemgjord jordgubbssylt.. Hur man gör sån står det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3