måndag 12 juli 2010

Syltkok.









Allt man behöver för att koka en riktigt god sylt är bär och syltsocker. Jag brukar även använda natriumbensoat att tvätta burkarna med (finns bland kryddorna i affären).

Jag skar jordgubbarna i rätt stora bitar, jag gillar när det blir lite tugg i sylten. Det stänkte en del, så röd klänning visade sig vara ett mycket smart val.. Jag gillar lättsockrad sylt så jag tog en påse (1 kg) syltsocker till 2 l (4 lådor) jordgubbar.

Det som är bra med syltsocker är att det förutom socker även innehåller pektin (naturligt geleringsmedel som utvinns ur citrusfrukter och ger sylten en fin konsistens), kaliumsorbat (konserveringsmedel som kommer ifrån rönnbär), samt askorbinsyra (alltså c-vitamin, för att bären ska behålla sin fina färg och för att pektinet fungerar bättre i en sur miljö), så man slipper tillsätta något mer. Inga konstigheter och jättelätt!

Jag hällde på sockret på jordgubbarna och rörde om medan det kokade upp, sen fick det koka i kanske fem minuter innan jag drog av det från värmen. Mer behövs inte.

För att burkarna skulle vara riktigt rena och fria från bakterier så doppade jag dem först i ett natriumbensoatbad (1 tsk natriumbensoat/1 dl vatten) och ställde sedan in dem en stund i ugnen på 100 graders värme. Därefter var det dags att tömma upp sylten och sen göra burkarna fina. God sylt i fina burkar är både roligt att göra och trevligt att få!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3