lördag 16 juni 2012

Citrus och terrakottadrömmar.

































Min lilla bebis har blivit så stor! Grapefruktkärnan som jag satte för lite drygt fem år sedan har nu blivit ett riktigt träd som behövde flytta till större. Vad häftigt det är att det går så fort. Jag satte den i en stor härlig terrakottakruka, de är fina tycker jag.


(Citrus and terracotta dreams.
My little baby has grown so big! The grapefruit pip I sowed about five years ago has now grown into a real tree that had to move to something larger. It's amazing how fast it grows. I put it in a large gorgeous terracotta pot, I think they look great.)





































Jag passade på att plantera om några pelargonbarn också när jag ändå var i farten. Det är lustigt, jag växlar verkligen mellan att dras mot terrakottakrukor vissa perioder och vita krukor andra perioder. Nu är det terrakotta som gäller, dessa varma härliga färger. Kanske är det regnet och myset inomhus som gör att man dras till den här varma mjuka färgskalan.


(I also took the opportunity to repot some geranium babies when I was on the go. It's funny, I alter in wanting terracotta pots sometimes and white pots sometimes. Now I'm on terracotta, these warm lovely colours. Maybe it's the rain and the cosiness inside that makes me feel for this warm soft range of colours.) 






















Apropå varma mjuka färger, titta vilken fin present jag fick av mina snälla vänner när jag fyllde år! En honungskruka med ett bi på! Tänk er denna i ett varmt och inbjudande lantkök i terracotta och honungstoner. Antingen ett ekgolv med breda plankor eller ett plattgolv med terracotta- eller stenplattor i jordfärger, cremevita väggar, honungsgula skåpluckor, ett stort härligt köksbord i en varm träfärg, kanske ek, massor av gröna växter vid stora fönster som är inramade av prydligt uppknutna tunna vita bomullsgardiner. Bänkskivor i ek, kakelplattor i olika gula nyanser bakom diskbänken. Citroner i en glasskål på fot. Flädersaft med myntablad i en vacker tillbringare på bänken. Ett stilla sommarregn utanför fönstret, men inne lyser solen. Ska vi säga så?



(Speaking of warm soft colours, look what a lovely gift my nice friends gave me for my birthday! A honeypot with a bee on it! Imagine this in a warm and inviting country kitchen in terracotta and honey tones. Either with an oak floor with wide planks or terracotta or stone tiles in earth tones, cream white walls, honey-colored cupboard doors, a big beautiful kitchen table in a warm wood colour, maybe oak, lots of green plants in large windows framed by neatly tied thin white cotton curtains. Oak worktops, tiles in various shades of yellow behind the sink. Lemons in a glass bowl on a foot. Elderberry juice with mint leaves in a beautiful pitcher on the bench. A quiet summer rain outside the window, but inside, the sun shines. Sounds like a plan?)


3 kommentarer:

  1. Så inspirerad jag blir av att se dina växter! Och tänk alla fina Mårbackapelargoner jag kommer kunna få av min som jag fick av dig. Det är precis som du säger, det är något lite andligt över växter. Att se de gro och växa- det känns som ett mirakel. Och växterna blir som små barn som man vårdar ömt. Det är bra med mig, tack för att du frågar. Vi måste planera att ses snart. Kram!

    SvaraRadera
  2. wow, your grape fruit plant looks great, I hope my little tangerine plant will grow like this, too!

    SvaraRadera
  3. Åååh, så säger vi. Om det där köket. Där hade jag verkligen velat hänga:)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3