lördag 10 mars 2012

Chokladmuffins.





















ÅH vad jag blev sugen på chokladmuffins häromdagen! Raskt vände jag mig till mamma för det bästa receptet, och i samråd med henne valde jag receptet från Sju sorters kakor. Receptet gjorde varken mig eller mamma besviken. Precis så sega och samtidigt lite spruckna på toppen som de ska vara. Extremt gott!


Chokladmuffins från Sju sorters kakor 

ca 15 stycken
ugnstemperatur 175°

100 g smör
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de övriga ingredienserna, blanda sist i smöret. Födela smeten i formar på en plåt. Fyll dem inte till mer än 3/4. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Mmm!



(Chocolate Muffins.
OH what a craving I got for chocolate muffins the other day! Quickly, I turned to my mother for the best recipe, and in consultation with her​​, I chose the recipe from Sju sorters kakor ('Seven kinds of cookies'). The recipe did not disappoint neither me or mom. Just as chewy, and a little cracked on the top as they should be. Extremely tasty!


Chocolate Muffins from Sju sorters kakor

About 15 muffins
Oven temperature 175°

100g butter
2 eggs
2 1/2 dl sugar
1 1/2 teaspoon vanilla
1 pinch of salt
4 tablespoons cocoa
2 dl flour
1/2 teaspoon baking powder


Melt butter and let it cool. Beat eggs and sugar until it gets fluffy. Add the remaining ingredients, butter last. Mix and pour in moulds (is it called that?). Fill them no more than 3/4. Bake in middle of oven about 10 minutes. Mmm!)


1 kommentar:

  1. Hej Anna! Det mesta i Sju sorters kakor är så gott; rena rama kakbibeln är den boken... Nu är jag frisk och kry. Ha en jättefin helg. Kram

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3