lördag 11 juni 2011

Min text i tidningen!








Igår publicerades min text i tidningen! Hurra! Vad härligt det var att få se mitt eget namn i tryck! och mina ord i DNs typsnitt! jag är väldigt glad att de gillade den, DN liksom, det är ju min tidning. Sidan 26 i gårdagens tidning (10/6) för er som har DN och vill läsa den live, för er andra är texten här:


Jag är 24 nu. Det känns fint. 24 24 24. Vad fint det är att bli äldre. Lite som en samling av fina stenar som blir större och större ju fler stränder man besökt. Lite som en bok som blir längre (och antagligen mer insiktsfull) ju längre man skriver. Ett träd som får fler grenar. En flod som blir ett hav. Osv osv. Jag omfamnar processen.

Jag omfamnar den på samma sätt som jag nästan kärleksfullt kan se ner på min kropp och studera ärr jag dragit på mig genom åren. Små händelser som satt sina spår. Märket på knäet efter skrubbsåret jag fick av glidhalkningen på heltäckningsmattan på altargången i Torsångs kyrka när jag kanske var fem. Brännmärksärret jag fick på smalbenet av ett förbiswischande rep med en busig hund i andra ändan när jag var tolv. Det fina lilla strecket på vänster pekfinger som uppkom när jag skulle hacka paprika men råkade hacka finger, och hur jag sen virade ett stort plåsterpaket runt det ymnigt blödande fingret och begav mig iväg på balettlektion en halvtimme senare. Spår.

När jag tittar mig i spegeln nu ser jag begynnande små rynkor runt ögonen. Om jag ler blir de skarpare. Det tycker jag om. Jag drömmer om att som gammal ha ansiktet fullt av lagrat skratt. Det är så vackert. Hur skulle jag kunna känna ångest över att bli äldre, när varje dag jag lever är en del i min stora samling? nej, ledsamhet över dagarnas gång tror jag inte på. Jag vill vårda varje dag ömt, och behandla min tid med kärlek. Och om jag så småningom börjar noja över min ålder ska jag läsa det här igen, och minnas hur insiktsfull/aningslös jag var när jag var 24. Och hur lycklig jag kände mig.






(Yesterday my text was published in the newspaper! hurray! How wonderful it was to see my own name in print! and my words in DNs fonts! I'm very glad they liked it, and DN (Dagens nyheter, 'todays news'), my paper. Page 26 of yesterday's paper (10/6) for those of you who have DN and want to read it live, for the rest of you, here is my text:


I'm 24 now. It feels nice. 24 24 24. How nice it is to get older. A bit like a collection of nice pebbles that will be greater and greater for every beach you visit. A bit like a book that gets thicker (and probably more insightful) the longer you write. A tree that gets more branches. A river that becomes an ocean. And so on, and so on. I embrace the process.

I embrace it like I almost lovingly can look down at my body and study the scars I got over the years. Small moments that left their marks. The mark on the knee I got from sliding on the carpet in the aisle in Torsång church when I was maybe five. The scar from the burn I got by a swishing rope with a mischievous dog in the other end when I was twelve. The thin little line on my left index finger that came when I was chopping peppers but happened to chop my finger, and how I then wrapped a large patch package around the profusely bleeding finger and went off to ballet lessons half an hour later. Marks.

When I look in the mirror now I see emerging small wrinkles around the eyes. If I smile, they become sharper. I like that. I dream of having my face full of seasoned laughter when I get old. It is so beautiful. How could I feel anxiety about getting older, when every day I live is part of my big collection? no, I do not believe in sadness over the flight of the days. I want to cherish every day fondly, and treat my time with love. And if I eventually start to get silly about my age, I'll read this again, and remember how insightful/clueless I was when I was 24. And how happy I felt.)

10 kommentarer:

  1. vad fint det var!!! tyvärr har jag inte läst det i papperstidningen eftersom adressändringen släpar efter lite.

    SvaraRadera
  2. Congratulations! Your text is great! I enjoyed reading it!

    SvaraRadera
  3. Så fint skrivet! Och häftigt att få bli publicerad sådär. Mer sånt!

    SvaraRadera
  4. It's lovely. x

    p.s. Guess what I'm reading :)

    SvaraRadera
  5. Otroligt fin text och så kul att de gillade den på DN, det är stort! Gillar din nya loggbild, helt underbar med dig och de stora rabarberbladen!

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket alla, vad glad jag blir! :)

    Thanks a lot everybody, you make me happy! :)



    Jessica: Hmm.. something hundred years old that takes place in the deep forests of Sweden maybe? how is the translation working out? still got the feeling of things lost in translation? x

    Mintekopp: Tack! :) jag blev också väldigt förtjust i den bilden, rabarber ser så roliga ut! :)

    SvaraRadera
  7. It was a nice read :) You'll be happy to know I read it on a rainy winter's day sitting by a fireplace with a sleeping dog curled up on my feet. Sadly I have a feeling much was lost in the translation... Never mind though, it's definitely one I'll save to read in Swedish (when I move beyond Moomin books). Thanks for sharing. x

    SvaraRadera
  8. That sounds truly lovely! :) Just by reading the first page in the translated version with the Swedish one next to me, I also got the feeling that a lot was.. different. So I understand that much was lost, sad. But saveing it and reading in Swedish later sounds good :) Haha, I love Moomin books! That's definitely a good start!

    By the way, I tried to find the Shoe tester in the city library, but they only had it in German... German! sadly I think all of it would be lost in translation if I gave it a try, but I'll remember the tip for later if I find it somewhere! x

    SvaraRadera
  9. Hej Anna,
    jag ville bara säga att jag och mina systrar läste din text i DN och den sitter på vår badrumsspegel. Det gör en glad att läsa den om och om igen! /Mikaela 24 år

    SvaraRadera
  10. Tack Mikaela, din kommentar gör mig verkligen glad!! Vilken ära att få sitta på någons badrumsspegel! Stort tack för att du hörde av dig, och allt gott till dig och dina systrar! /Anna

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3