lördag 16 april 2011

En bra start och goda nyheter.


Såhär startade jag min dag idag: Äppeljuice, kanelbulle och DN.

(This is how my day started today: Applejuice, cinnamon bun and DN (Swedish newspaper).




Jag älskar att starta dagen med bakverk!
(I love to start my day with something home baked!)



I DN fanns spännande läsning om regalskeppet Vasa, som nu håller på att vittra sönder. Vasa togs upp från havsbottnen efter 333 års sömn. Den ödesdigra färden 1628 var hennes jungfrufärd, och hon hann knappt komma ut ur hamnen innan hon sjönk. Vattnet bevarade henne under alla år, och nu är hon på ett museum här i Stockholm som heter Vasamuséet, värt ett besök! Hon är det bäst bevarade 1600-talsskeppet i värden, det är coolt. Man borde gå och kolla på henne igen, det var bra längesen jag var där.

(In DN there was some interesting reading about the royal ship Vasa, which is falling apart slowly. Vasa was brought up from the seabed after 333 years of sleep. That fatal trip in 1628 was her maiden voyage, and she bearly made it out of the harbour. The water preserved her well all those years, and she is now at a museum here in Stockholm called "Vasamuséet", worth a visit! She is the best preserved ship from that time in the world, that's cool. I think I'll go see her again sometime soon, long time since last time.)



Och så några goda nyheter! Järvstammen ökar!!

(And some good news! The wolverine population is increasing!!)



Det gör mig så himla glad.

(That just makes me so happy.)

3 kommentarer:

  1. åh, vad sorgligt med Vasa!!

    SvaraRadera
  2. Guest1: Ja!!

    Emmie: Ja, visst är det! Men de håller på att försöka forska fram något sätt att bevara träet, så man får hoppas!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3