lördag 11 december 2010

Lucka 11: Trösken.


Elfte december: All trösk är gjord.



Jag ska erkänna att jag inte var helt säker på vad trösk var. Och att jag fick slå upp det för att inte säga fel. Men efter lite efterforskning vet jag nu att det handlar om att skilja agnarna från vetet!

Idag tänkte jag visa mitt bästa pyssel med vete, nämligen hur man gör en vetekudde till en liten person att lägga i barnvagnen på kalla vinterpromenader.



Först kan man rita upp och klippa ut sitt mönster i bakplåtspapper.



Sen ritar man av det på ett fint tyg och klipper ut.



Sen lägger man tyget räta mot räta (alltså framsida mot framsida)..



..och syr ihop hela vägen runt utom en ungefär såhär stor öppning att fylla vetet i sen.
Antingen kan man zickzacka bara den lilla öppningsbiten på varje del innan man syr ihop dem och sen zickzacka ihop bitarna runt om hela formen, eller så kan man zickzacka bitarna helt var för sig. Fördelen med att zickzacka ihop är att det blir extra starkt och det är mindre risk att vetet letar sig ut, perfekt när man ska ge kudden till en liten knatte.
Sen vänder man sin kudde så att rätsidan kommer ut..



..och fyller den med vete!
Fyll kudden lite lagom, inte för packat, och sy igen öppningen för hand. Klar!
Kudden värms i micron i ett par minuter, och så håller den värmen länge, perfekt för kalla barnvagnar, onda magar eller kalla kvällsfötter.

Min moster (som är vetekuddeexpert) sa att man ska ställa in ett glas vatten när man värmer den i micron för att vetet ska hålla längre och inte torka. Hon köper vetet litervis på zooaffären, jag hittade det på Saltåhyllan på Ica. Alla affärer har inte den här sorten (hela vetekorn) tyvärr, så man kan få leta lite. Jag köpte mina på Ica i Mörby Centrum.



När jag köpte vetet tittade killen i kassan på kvittot och skrattade. "Hel vete" sa han. "Ja? det är ju det?" sa jag. Helt vete. Först ett dygn senare när jag såg kvittot förstod jag vad som var så kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3