måndag 20 december 2010

Brysselkex.




Igår gjorde jag en trevlig liten kaka jag aldrig provat att göra förut: Brysselkex. Jag gjorde degen på kvällen och formade den till rullar som jag rullade i rårörssocker och ställde in i kylen över natten. Då var det bara kvar att skiva upp och skicka in i ugnen på morgonen. Trevligt med morgonkakor tycker jag. Och trevligt att sitta i pyjamas och äta dem och dricka te och titta ut på snöstormen utanför. Brysselkex var lätta att göra, i receptet stod det att man kunde färga socker med karamellfärg att rulla dem i, men jag gillar rårörsocker bättre. Och jag hade i lite kanel i mina, det gav en julig touche.


Brysselkex
ca 70 stycken

200 gram smör eller margarin
1 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
lite kanel

rårörsocker till garnering


Blanda smöret och sockret till en porös kräm. Blanda i övriga ingredienser och jobba ihop till en smidig deg. Forma till rullar (om det är svårt att få dem snygga är ett tips att knåda dem med händerna ett tag så att degen blir lite varm och mer följsam) och pensla dem med lite vatten. Rulla i rårörsocker och ställ in i kylen i någon timme eller över natten. Skiva upp rullarna i halvcentimeterstjocka skivor och lägg ut på plåt. Grädda i mitten av ugnen i 175°. Lycka till!

4 kommentarer:

  1. Oj så gott det såg ut:-) Jag minns att jag har testat att baka dessa en gång men gjorde HELT fel! Verkligen! :-D

    Hoppas du har en bra start på julveckan:-)

    SvaraRadera
  2. Oj, vad gjorde du för fel? jag la mina för tätt på plåten så att de smälte ihop i ugnen.. goda dock, men lite trasiga :) Tack så mycket, och tack detsamma!

    SvaraRadera
  3. kaka till frukost kan ju aldrig bli fel!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3