söndag 15 augusti 2010

Söndagsmys.






Kalle bad mig göra syltkakor idag, då blev jag glad. Syltkakor, en nytinad bulle och en god bok, det är riktigt mys det! Syltkakor är lätta och göra och trevliga att både äta och titta på. Idag tog jag drottningsylt för att jag hade en burk hemma, annars tar jag oftast hallonsylt. Receptet blir bara en plåt kakor, lagom för en söndag, men självklart kan man dubbla det om man vill ha fler. Smask smask, mys mys.


Syltkakor

150 g rumsvarmt smör
2.5 dl vetemjöl
0.5 dl potatismjöl
0.75 dl florsocker
ett kryddmått bakpulver
0.5 tsk vaniljsocker
0.5 msk vatten
sylt


Blanda mjöl, potatismjöl, florsocker, bakpulver och vaniljsocker, rör därefter ner smöret och häll i vattnet. Forma till bollar och platta till lite, gör en grop med tummen och fyll kakorna med sylt. Gräddas ca 10 minuter i 175°. Smask!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3