torsdag 15 juli 2010

Ohyra!











Det har kommit odjur till balkongen! Kalle och jag har varit så noga med att vattna och pyssla med växterna och vi blev mycket förvånade när vi såg den invasion som nu kommit för att ta del av härligheten. Ringblommorna och avocadon hade pyttesmå svarta djur på sig, vet inte om det är löss eller något sånt, men de är många. Krassebladen hade tuggats håliga och på baksidan av dem satt det en massa ägg och larver i olika storlekar. Jag undrar om det är larver som ska bli fjärilar? Isåfall känns det lite lite bättre. Jag sprayade alla drabbade växter med en blandning av mycket såpa (Grumme grönsåpa är min favorit) och varmt vatten, det biter förhoppningsvis på dem efter några turer. Jag plockade också bort alla skadade blad och alla som jag såg att det satt inkräktare på. Ringblommorna såg lite nakna ut efteråt, men mycket friskare. De fina larverna fick flytta ut i skogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3