fredag 23 oktober 2009

På gång.

ÅH vad roligt det är att renovera!

Eller, nu har jag gjort klart det tråkigaste snarare. Jag har ägnat de senaste dagarna åt att slipa tapetskarvar, där de gamla tapetvåderna lappar över varandra. Om man bara målar över det så blir det fula ränder där, så för att få en jämn fin yta slipar man bort skarvarna innan man målar. Det tog tid. Men ikväll kom jag på en ny taktik, istället för att bara sandpappra tapeten i skarvarna så tog jag (i brist på rakblad) spackelspateln och skar bort den lilla rimpan tapet som överlappade, och med lite slipning på det blev det ännu bättre än med bara sandpapper, och det gick dubbelt så fort. Det känns så roligt när man kommer på något bra!

I morgon ska jag och min pappa spackla lite till längs med taket, och slipa det, slipa garderobsdörrarna (som är hemskt ojämnt målade förut) och sen är det dags för takmålning! Skönt att äntligen komma igång med själva målningen. Tack vare att jag kom på ett effektivare sätt att slipa så ligger jag nu en halv dag före min planering, hurra!



Såhär ser den gamla tapeten ut. Fettfläckarna och småhålen syns inte riktigt på bilden.



Förvånansvärt nog är ytterdörren jättefräsch. Där jag bor nu är den väldigt sliten, så det känns kul med en fin hall.

Jag tycker att det här elementet sitter väldigt vackert. Fönstret är liksom försänkt i en liten nisch, det är fint. Dock tror jag att jag kommer ställa mitt skrivbord framför fönstret, så elementet kommer nog inte synas (och jag kommer isåfall inte göra ett elementskydd som jag tidigare tänkt. Men jag får se hur jag väljer att möblera).
Jag spacklar..



Och sandpapprar. Efter ett tag kom jag på att jag kunde ha på mig en diskhandske för att inte bli lika narig om handen som håller sandpappret. Slipdamm drar ut fukt och gör så att huden spricker, riktigt otrevligt.



Garderobsdörrarna ska målas i samma färg som väggarna ska målas i, vanilj. Väggarna ska jag dock måla i en matt variant av färgen och garderobsdörrarna i en blankare, det kommer se lyxigt ut.

2 kommentarer:

  1. det kommer bli jättefint! vad du är händig, det tycker jag är coolt!

    SvaraRadera
  2. Haha, tack. Jag tycker det är roligt. Och resten sitter nog i generna, vi har en lång rad fixare i släkten, det vore ju pinsamt att låta det dö ut. Det är kul att få fixa något själv också tycker jag, och göra det som man verkligen vill ha det :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3