fredag 16 oktober 2009

Helomvändning.

Idag när jag och Naomi var på Stadsmissionen i Liljeholmen hittade vi något som gjorde mig blixtförälskad. En underbar underbar grön sammetsfåtölj, antagligen från 30-40-talet, signerad Carlssons Möbelfabrik i Vetlanda. Jag älskade den redan från första ögonblicket.

Problemet är väl att jag har en soffa, en stor fin blågrå soffa, som definitivt inte kommer lämna någon plats över till en grön fåtölj. Frågan är om soffan ens kommer få plats i min nätta lilla lägenhet, eller om det bara är i mina önsketankar det fungerar rent praktiskt. Skulle jag ha soffan skulle jag antagligen få slänga ut en byrå, en bokhylla, en hurts och två cd-hyllor (som kanske inte får plats ändå). Med fåtöljen skulle iallafall bokhyllan och hurtsen vara säkrade. Jag försöker tänka realistiskt. Är en tresitssoffa och en 120-säng i en etta på 26m2 att ta i? man måste ju ha lite plats på golvet också. Det är nog så egentligen.

Fåtöljen är jättevacker, pampig men nätt, och minner om gamla konditorier (som Vetekatten som Naomi och jag besökte idag!). Abret är dock att den inte kommer komma till sin rätt med lavendel som jag tänkt som väggfärg. Med väggfärgen har jag utgått ifrån soffan, och om soffan inte får plats så skulle det vara smartare att satsa på en varmare färg som går mer i stil med fåtöljen. Jag tänker mig en gammaldags cafékänsla, något i sandskalan, där rosa rosor och pärlhalsband passar in, och min gröna fåtölj skulle bli en oas bredvid apelsinträdet.

Jag vet ofta på en gång vad jag vill, även om det innebär helomvändningar. Jag funderar på om detta är intuition, eller om jag tror att det är intuition för att jag egentligen velat något annat hela tiden, bara att jag varit så insnöad på soffan att jag inte sett det. Jag har kanske inte varit riktigt realistisk i min bedömning av soffans storlek i förhållande till lägenhetens storlek. Jag har ju vetat det, men ändå har jag utgått i från den, tills nu då en tillfällighet fått mig att göra en rask helomvändning, varför gör jag så?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3