måndag 28 september 2009

Färg

Här är några av färgerna jag väljer mellan till nya lägenheten:


De är till sov-/vardagsrummet, jag tänker mig en ljus lavendel alternativt vitt brutet i lavendel på tre av väggarna, och väggen med inbyggda garderober ska bli en mörkare lavendel/lila. Jag tror det kan bli riktigt fint, rummet är inte så ljust (bottenvåning med träd utanför som inte släpper igenom så mycket sol), så jag tror att en ljus fräsch lavendel kan hjälpa rummet att se större ut och få mer rymd. Jag kommer klämma in mycket möbler på liten yta, så all hjälp man kan få av färgen kommer vara välkommen. Och så är lavendel en lugnande färg, det är bra i sovrum. I färgaffären fick jag lära mig att man ska ta ett par nyanser ljusare än det kort man fastnar för, för att färgen upplevs som mycket intensivare när man får upp den på en större yta. Det är intressant, den provencaliska vaniljgula färg jag förälskat mig i till köket kommer antagligen se kycklinggul ut när den kommer upp alltså. Skönt att någon berättade det för mig innan jag börjat måla.

1 kommentar:

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir så glad <3

Thank you for leaving a comment, that makes me so happy <3